Rutiner vid inställd föreställning

Uppdaterad

I länken nedanför hittar du:

  • Kontaktpersoner och nummer
  • Rutiner vid föreställning kl 19
  • Rutiner vid brand eller utrymning
  • Rutiner vid olycksfall och sjukdom 
  • Om inställd föreställning

Föreställningsrutiner Elverket.pdf (sharepoint.com)

Inställd föreställning

Vid inställd föreställning är det viktigt att försöka komma i kontakt med alla kunder som köpt biljetter, samt bokat. Helst direktkontakt, men skylt bör även göras (Foajé). Kund får pengar tillbaka (ej serviceavgiften) eller välja att se samma föreställning vid ett annat tillfälle om möjligt.  

Beroende på hur kund köpt biljetter till inställd föreställning, är förutsättningarna lite olika för hur kund får tillbaka pengar och varifrån. 

Biljetter köpta via ticketmaster.se hanteras av Ticketmaster & Biljetter köpta i biljettkassan på Dansens Hus återköps på Dansens Hus, OBS!!!
endast via kortåterlösen EJ kontanter….  

Om en skada inträffar, som enligt koreografen påverkar föreställningen konstnärligt och koreografen vill ställa in, gör vi på följande vis:
Det gästande kompaniets producent kontaktar Dansens Hus teaterchef och diskuterar detta.  

Endast teaterchefen tar beslut om att Dansens Hus ställer in. 

Om tekniska problem inträffar:
Ansvarig scenmästare kontaktar driftstekniska chefen. Om problemet inte går att att åtgärda (som t.ex. vid elavbrott) kontaktar driftstekniska chefen teaterchefen och meddelar detta.

När beslutet att ställa in föreställning har tagits: 

Meddelar teaterchefen Dansens Hus producent, som kontaktar scenmästaren och marknadsavdelningen. Tillsammans med gästspelets producent tas beslut om huruvida en ersättningsföreställning är möjlig att anordna, och i sådant fall vilket datum. 

Om det är under kontorstid detta inträffar informerar marknadsavdelningen biljettkassan, foajé-ansvarig samt media.
Kassan mailar då till event@ticketmaster.se och ber dem skicka ut ett mail till samtliga kunder som har köpt den dagen, det kommer att finnas ett antal personer som vi inte har varken mail eller tele till, dessa får man då hantera i kassan på kvällen vid den inställda föreställningen.

Om det är nära inpå en föreställning och kontoret är stängt informerar scenmästaren foajé-ansvarig och biljettkassa. Info ut sker på plats med hjälp av foajévärdarna som ska ha blivit kontaktade av producent för detta ändamål.  
Foajé-ansvarig gör i bägge fallen skyltar och informationslappar till publiken enligt fastställda rutiner.

Vi erbjuder i första hand kunder att byta biljetter till eventuell ersättningsföreställning eller till ett annat datum (OBS: samma produktion). Det är viktigt att de behåller sin biljett för att vi ska veta att de varit på den inställda/avbrutna föreställningen.
Om någon istället vill ha pengarna tillbaka så återköps biljetterna, exklusive serviceavgift.
Kassan köper tillbaka biljetter samma dag dock endast vi kort. Därefter hänvisas publiken till att komma tillbaka följande dag.

De som köpt sina biljetter via ett Ticketmaster Ombud hänvisas till samma ställe de köpte biljetterna ifrån, syns på bokningen! Dansens Hus ersätter inte resor, hotell och parkeringskostnader.

Vid återköp av biljetter mot pengar (inställd föreställning)

  • Du behöver ha biljetten utskriven innan du avbokar eftersom det ar din verifikation i kassaredovisningen OM kunden inte har bifogat biljetterna kan du ta ut dubbletter, men det ar alltid bast om kunden har mailat biljetterna!
  • Skriv på din kassarapport summan på de återköpta biljetterna som vi skall betala tillbaka och att det ar återköp mot pengar.
  • Totalen som du skriver på din rapport skall fortfarande stamma efter uträkning av allt du gjort i din kassa för dagen.
  • På Återköpskvittot som du häftar fast med biljetterna skriv tex återköpt mot pengar.

Kundens mail med kontouppgifter och belopp som skall betalas tillbaka, mailas till:

(x)

I ämnes-raden skriver du: Återköp (Kundens Namn) + (belopp)  tex Återköp Jeanette Snögren 1885:-

Och du skriver också i själva mailet att det ar återköp och vilket belopp som skall betalas tillbaka.

 

warning Created with Sketch.